Waarom hoe en wat: dit is de Golden Circle

Het Reputatiebureau » Blog » Waarom hoe en wat: dit is de Golden Circle
De Golden Circle: waarom hoe en wat

“Begin met het “Waarom””. Misschien heb je dat advies al eens ergens voorbij zien komen. Of heb je het riedeltje “Waarom, hoe en wat” wel eens gehoord. Deze drie woorden, in die volgorde, komen uit een managementmodel: de Golden Circle. Maar wat is dat eigenlijk voor model? Laten we daar eens op wat dieper op ingaan.

Wat is de Golden Circle?

De Golden Circle is bedacht door Simon Sinek. Hij vroeg zich af waarom het ene bedrijf nou zoveel succesvoller is dan het andere. En hoe het Dr. Martin Luther King bijvoorbeeld lukte om zo’n enorme aanhang voor zijn mensenrechtenbeweging te realiseren.

Hij ontdekte dat de meest succesvolle bedrijven en de meest toonaangevende leiders op een andere manier denken en communiceren. Een manier die veel meer inspireert. Ze denken en communiceren in drie “lagen”: waarom, hoe en wat. En misschien nog wel belangrijker: dat doen ze ook in precies die volgorde.

De meeste bedrijven geven aan wat ze doen. En een aantal besteedt daarbij ook nog aandacht aan hoe ze dat doen. Maar slechts een enkeling geeft inzicht in de belangrijkste informatie: waarom ze doen wat ze doen. Terwijl juist het waarom de mensen om je heen aanspreekt. Daarom zou je, volgens Sinek, juist daarmee moeten beginnen. In zowel je manier van denken als van communiceren.

Hij presenteerde deze manier van werken in een bekende, veel bekeken TED-talk. En hij schreef er een boek over: Start with Why.

TED-talk van Simon Sinek over de Golden Circle: Waarom, hoe en wat.

Waarom, hoe en wat: hoe werkt dat?

Goed, nu weten we wat de Golden Circle is. Maar hoe werkt het?

Als leider wil je graag mensen in beweging brengen. Je wilt dat ze je klant worden, of bij je komen werken. Of je wilt dat ze een goed doel waar je bij betrokken bent steunen. Als donateur of vrijwilliger bijvoorbeeld.

Dat doen mensen graag, als ze het idee hebben dat jouw bedrijf bij hen past. Als ze het gevoel krijgen dat ze erbij willen horen. En als duidelijk is waarom jij doet wat je doet, hoe je daar invulling aan geeft en wat je dan precies doet, kan iedereen heel makkelijk inschatten of dat wel of niet bij zijn of haar eigen drijfveren past.

Een voorbeeldje van de Golden Circle

Hoe ziet dat er in praktijk uit, vraag je je wellicht af. Laat ik Het Reputatiebureau eens in de Golden Circle leggen. We gaan kijken naar mijn waarom, hoe en wat.

Met Het Reputatiebureau wil ik mensen en bedrijven helpen om zakelijke uitdagingen te overwinnen, zodat zij kunnen doen wat hen gelukkig maakt (waarom). Ik geloof dat dat het beste werkt als ze dat op eigen kracht doen. En als ze zich daarbij volledig richten op die dingen waar ze zelf invloed op hebben (hoe). Daarom geef ik adviezen en trainingen. En ik beheer een online kennisbank met praktische informatie voor wie zelfstandig aan de slag wil (wat).

Deze manier van beschrijven voelt in het begin misschien wat onwennig. De meeste mensen zijn immers gewend om bij “wat” te beginnen. En waarom komt eigenlijk bijna nooit ter sprake. Toch heeft het een aantal voordelen.

Nu zit er wel een klein addertje onder het gras. Hoe en wat zul je in praktijk namelijk makkelijker onder woorden kunnen brengen dan waarom. Dat komt omdat waarom vooral een gevoel is. Het is wat jou enthousiast maakt en wat je passie aanwakkert. En probeer een gevoel maar eens onder woorden te brengen…

Voor jou misschien interessant: Je waarom vinden.

Waar gebruik je de Golden Circle voor?

Zoals ik al eerder stelde, is de Golden Circle een managementmodel. Een ontzettend waardevol model zelfs. Maar waar kun je het in praktijk voor gebruiken? In deze paragraaf geef ik je een aantal voorbeelden. En er zijn vast nog andere toepassingen te bedenken.

Mensen inspireren

Het principe achter de Golden Circle is dat je er mensen mee inspireert. Je wilt graag dat mensen denken: “Ja, daar wil ik bij horen!”. En daarvoor is beginnen met het waarom eigenlijk onmisbaar. Je voelt je als mens immers het meest op je gemak bij anderen met een vergelijkbare drijfveer.

Het fundament voor je bedrijf leggen

Het klinkt misschien een beetje raar, maar het waarom is eigenlijk het fundament van je bedrijf. Natuurlijk is bedrijf bedoeld om er geld mee te verdienen, maar dat is in veel gevallen niet de enige de reden waarom je er ooit mee begonnen bent. Voor mij was dat mensen helpen zodat zij weer blij verder kunnen. En dat zou voor jou zomaar weer iets anders kunnen zijn.

Vanaf dat fundament kun je vervolgens heel veel kanten op. Je kunt de Golden Circle daarom niet gebruiken om je missie en visie te schrijven. Maar je zult merken dat je missie en visie uiteindelijk wel naadloos bij jouw waarom, hoe en wat aansluiten.

De basis van je reputatie leggen

Je reputatie is, kort samengevat, waar je voor bekend staat. En met een duidelijk waarom heb je al een goede basis. Door steeds de Golden Circle te volgen, sluiten de dingen die je doet veel beter op elkaar aan. En mensen weten veel beter wat ze van je kunnen verwachten. Van daaruit kun je dan gemakkelijker verder werken om een uitstekende reputatie op te bouwen door min of meer gewoon je ding te doen. Daarvoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van het handboek voor je bedrijfsreputatie.

Waarom, hoe en wat samengevat

De Golden Circle is bedacht door Simon Sinek. Hij wil daarmee leiders helpen om mensen te inspireren, zodat ze in actie komen. Zijn remedie: draai je manier van denken en vertellen om.

De Golden Circle bestaat uit drie “lagen”: waarom, hoe en wat. Het is de bedoeling dat je in die volgorde leert denken en communiceren. Je begint met waarom je iets wilt doen. Daarna bedenk je hoe dat volgens jou gerealiseerd moet worden. En ten slotte komen daar concrete activiteiten uit voort.

Met de Golden Circle leg je een goede basis voor een goede bedrijfsstrategie en een inspirerende bedrijfsreputatie.

Geschreven door:

Gepubliceerd op:

Laatst gewijzigd op:


Geplaatst in:

Dit bericht delen


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *