Met het waarom beginnen, waarom zou je?

Het Reputatiebureau » Blog » Met het waarom beginnen, waarom zou je?
Tekening van een man, leunend op een vraagteken. Beginnen met het waarom.

Op steeds meer plaatsen kom je de Golden Circle tegen. Een erg handig managementmodel, waar ik persoonlijk een enorme fan van ben. Maar waarom zou je eigenlijk met het waarom beginnen? Waarom zou je überhaupt de moeite doen om het waarom van je bedrijf te vinden en onder woorden te brengen? Want het kan nog best een uitdaging zijn. In dit artikel leg ik je uit, waarom het voor eigenlijk ieder bedrijf zo waardevol is.

Met het waarom beginnen in de praktijk

Om de kracht van beginnen met het waarom goed te laten zien, gaan we met wat praktijkvoorbeelden aan de slag. Ik gebruik fictieve voorbeelden, omdat ik de verschillen dan wat groter kan maken. Dat maakt beter zichtbaar wat ik bedoel.

Stel dat je een weekendje weg gaat naar een grote stad. Daarvoor zoek je een hotel in het centrum. Op internet vind je er vier:

  • Hotel Alfredo heeft ruime kamers. Natuurlijk hebben ze ook gratis wifi. En als hotelgast kun je gebruik maken van alle faciliteiten.
  • Bij Hotel Bernard willen ze je graag de stad leren kennen. Daarom helpen ze je om goed uitgerust en goed voorbereid op pad te gaan. De kamers zijn comfortabel en iedere medewerker kan je van alles over de stad vertellen. Zo ontdek je veel meer van de stad, van de highlights tot de verborgen parels.
  • Hotel Charlotte vind dat reizen als pure luxe moet voelen. Daarom is overal gewerkt met luxe materialen en zal het je aan niets ontbreken. De kamers zijn bijzonder sfeervol ingericht, er is een goed restaurant en een heerlijke spa en het personeel is je dag en nacht graag tot dienst.
  • Bij Hotel Desiree draait het allemaal om nieuwe mensen leren kennen. Daarom zorgen ze ervoor dat je zoveel mogelijk contact met andere gasten hebt. Je eet aan grote, ronde tafels en het personeel betrekt jou en andere gasten actief bij leuke gesprekken.

Een duidelijk waarom maakt mensen enthousiast

Hotel Alfredo heeft beschrijft zichzelf als menig concurrent dat ook doet. “Ze” besteden aandacht aan hun kamers en faciliteiten. Want daar komen mensen voor, toch? Zeker waar, maar die bieden de andere hotels ook. En van de beschrijving krijgt niemand direct het idee dat Alfredo “the place to be” voor hem of haar is.

De andere hotels geven duidelijk aan waarom ze ooit een hotel zijn begonnen. En daarmee spreken ze mensen aan die dezelfde kijk op de wereld hebben. Zij willen graag bij dat specifieke hotel, omdat het voor hen goed voelt. Omdat ze onderschrijven waarom het hotel doet wat ze doet. Die gasten kiezen met volle overtuiging voor dat specifieke hotel. De prijs en de extra’s zijn ineens veel minder belangrijk.

Dat enthousiasme telt natuurlijk ook als je op zoek bent naar werk. Als je geniet van luxe en het jouw waarom is om mensen in de watten te leggen, kom je bij hotel Charlotte echt tot je recht. Gaat jouw hart sneller kloppen van mensen samenbrengen, dan is hotel Desiree de perfecte werkplek. Maar of hotel Alfredo bij je past, kun je van te voren niet echt inschatten.

Beginnen met het waarom geeft houvast

Naast dat je er heel veel mensen mee inspireert en enthousiasmeert, geeft een duidelijk “waarom” ook een tactisch voordeel. Het geeft namelijk enorm veel houvast als je zelf beslissingen moet nemen. De keuze is vaak reuze en wat is wijsheid? Als je iedere keer opnieuw begint met het waarom, kun je iedere mogelijkheid makkelijk tegen die visie afwegen. Simon Sinek noemt dat ook wel de Celerytest, of in het Nederlands: de Selderijtest.

Stel dat je de eigenaar van Hotel Bernard bent. Je wilt buiten de vakanties wat meer gasten naar het hotel brengen en vraagt om advies bij andere hoteliers. De eigenaar van Hotel Desiree raadt direct aan om een keer per maand een bingo te organiseren. Daar heeft zij hele goede ervaringen mee! De eigenaar van Hotel Alfredo raadt je aan om een kortingsactie te doen. Dat zitten je kamers in een mum van tijd vol. Hotel Charlotte heeft ook wel een idee. Daar hebben ze hele goede ervaringen met arrangementen met een overnachting en een menu van een sterrenchef. En een bedrijfskundige die toevallig aan de bar zit heeft ook nog een suggestie: geef de gasten die buiten de vakanties komen een rondleiding door de stad langs de mooiste verborgen parels.

Alle voorstellen zijn in principe goed. Maar ze kosten ook allemaal tijd en geld. Je kunt ze dus niet allemaal doen en kijken wat er van komt. Maar goed, welke kies je? Laten we eens beginnen met het waarom. Je wilt mensen kennis laten maken met de stad. En daarom geef je al allerlei informatie in de vorm van reisgidsen en kaarten. Dan is een rondleiding helemaal niet zo’n gek idee. En omdat alles bij jou draait om kennismaken met de stad, snapt iedereen waarom je deze extra dienst aanbiedt.

Wat als je niet met het waarom begint?

Met het waarom beginnen is dus een hele krachtige manier om je bedrijf te leiden. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk als je er niet mee begint? Is dat dan heel erg? Tuurlijk, je bedrijf zal er heus niet direct door omvallen. En het is ook niet zo, dat alle kansen op een succesvol bedrijf direct verkeken zijn. Maar je maakt het jezelf wel een stukje lastiger.

Laten we naar twee situaties kijken: de situatie waarin je het waarom helemaal niet zo goed kent en de situatie waarin je er niet mee begint.

Het waarom is helemaal onbekend

Bij Hotel Alfredo hebben ze geen tijd geïnvesteerd om het waarom van het bedrijf onder woorden te brengen. Als iemand vraagt wat ze doen, is het antwoord simpel: “we zijn een hotel”. En daar is natuurlijk geen woord aan gelogen. Maar met alleen dat feit krijg je maar weinig mensen echt enthousiast. Waarom zouden ze nu naar jou komen?

Zoals ik al eerder beschreef, moet je het nu van de trucjes hebben. Je trekt gasten met kortingen en andere acties. Of je moet het hebben dan kenmerken zoals de ruimste kamers, de laagste kamerprijs of de nieuwste apparatuur in de fitnessruimte. En natuurlijk werken die trucjes. Voor even althans. Want wat doen gasten als je geen actie hebt? En wat ga je doen als er drie straten verderop een hotel wordt gebouwd met nog ruimere kamers? Dan ben je je lokaas kwijt en zul je weer iets anders moeten verzinnen.

Je bent daardoor ook steeds met je concurrenten bezig. Zijn de kortingen die we geven wel scherp genoeg? Zijn onze kamers nog wel de ruimste? Hebben we nog steeds de allernieuwste fitnessapparaten? Moet je je eens voorstellen wat een tijd daarin gaat zitten! Om over de stress die het kan opleveren nog maar te zwijgen.

Je begint niet met het waarom

Goed, dat was niet prettig. Maar stel nu dat je je waarom wel goed onder woorden kunt brengen. Wat gebeurt er dan, als je er niet mee begint? Je past de Golden Circle dan wel toe, maar eigenlijk precies verkeerd om.

Stel dat je op de website van Charlotte het volgende zou lezen: “Onze ruime kamers hebben een luxe inrichting. En onze fitnessruimte is gevuld met de allerbeste en nieuwste apparaten. In onze spa komt u helemaal tot rust. En ons personeels staat 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar. Het mag u namelijk om niets ontbreken. Bij ons draait alles om het luxe gevoel dat bij reizen hoort”.

Merk je het verschil? Het klinkt nu veel meer als een reclamepraatje, dat ieder hotel wel op zijn website kan zetten. Je haakt als lezer sneller af en leest minder grondig. Er staat nog steeds hetzelfde en de bedoeling is nog steeds goed. Maar het klinkt veel minder inspirerend. Je hebt niet vanaf de allereerste zin al het gevoel dat dit hotel echt iets voor jou is.

Beginnen met het waarom: een stevig fundament

Na al deze voorbeelden is het wel duidelijk waarom ik zo’n fan van met het waarom beginnen ben. Tuurlijk, het is even wennen. Eigenlijk ben je bezig om jezelf een andere manier van denken aan te leren. En dat heeft even tijd nodig. En zeker als je zelf je eigen waarom probeert te bepalen kan dat een lastige en flinke klus zijn. Maar je krijgt er uiteindelijk zo veel meer voor terug. Eigenlijk is er geen beter fundament voor je bedrijf dan een goed uitgewerkt “waarom”.

Geschreven door:

Gepubliceerd op:

Laatst gewijzigd op:


Geplaatst in:

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *