Wat is reputatiemanagement?

Het Reputatiebureau » Blog » Wat is reputatiemanagement?
Uurwerk van een horloge - Wat is reputatiemanagement

Een bedrijf leiden gaat om mensen gelukkig maken op een manier die jou gelukkig maakt. En mensen zijn ook altijd op zoek naar bedrijven waar zij zich echt goed bij voelen. Doordat het bedrijf bijdraagt aan hun leefstijl bijvoorbeeld. Of doordat het bedrijf past bij de waarden die zij belangrijk vinden. En bij het vinden van het juiste bedrijf, speelt je reputatie een belangrijke.
Je hebt inmiddels besloten dat je werk van je reputatie wilt maken. En dus wil je misschien wel actief aan de slag met reputatiemanagement. Maar wat is dat eigenlijk? Dat lees je in dit bericht.

Kun je je reputatie wel beheren?

Alweer een paar jaar geleden raakte ik in gesprek met een wethouder. Hij was te gast bij een netwerkbijeenkomst voor kleine ondernemers in de regio. Uiteraard wilde hij ook graag meer over Het Reputatiebureau weten. En vol enthousiasme vertelde ik hem wat ik te bieden had. “Ja ja”, zei hij, toen ik mijn pitch had afgerond. “Maar je kunt je reputatie toch helemaal niet managen?”.

De wethouder stelde daarmee eigenlijk een hele terechte vraag. Kun je je reputatie überhaupt wel managen? Kun je invloed uitoefenen, op hoe je bij anderen bekend staat? Het gaat immers om herinneringen die spontaan opkomen. En als je het zo bekijkt, zou je kunnen zeggen dat je er inderdaad zelf geen invloed op hebt.

Toch is dat niet helemaal zo. Want vraag jezelf eens af, wat mensen zich dan herinneren. Dat zijn ervaringen, dingen die ze met jou, je bedrijf en producten en diensten hebben gemaakt. En daar kun je wel invloed op uitoefenen! En dus is reputatiemanagement wel degelijk mogelijk.

Meer dan alleen communicatie

Reputatiemanagement is een bestaande term. En je zou dan verwachten dat je dit vakgebied goed uit kunt leggen. Dat je dus precies zou kunnen vertellen wat er wel niet bij hoort. Dat valt in praktijk echter tegen. Ondanks dat het vakgebied steeds meer aandacht krijgt, blijft het een beetje vaag hoe het nu precies in elkaar zit.

In praktijk gaat het echter vaak om communicatie. Daarmee bouw je dan weer aan de relatie met je “publiek”, de stakeholders van je bedrijf. Ten minste, dat lijkt de gedachte erachter te zijn.

Als je maar met elkaar in contact blijft, dan komt het goed! Maar is dat ook zo? Denken mensen altijd spontaan aan wat je hebt gezegd? Ik denk dat dat niet zo is. Mensen herinneren zich vooral wat je hebt gedaan. Ze herinneren zich de kwaliteit die hebt geleverd, de beslissingen die je hebt genomen en de verwachtingen die hebt geschept.
Met een goede communicatiestrategie ben je dus wel op de goede weg. Maar je bent er nog lang niet. Een goede reputatie is het gevolg van zeggen en doen.

Wat is reputatiemanagement dan?

Reputatiemanagement is, als je het mij vraagt, eigenlijk geen op zichzelf staand vakgebied. Het is alles wat je binnen je bedrijf doet, om je reputatie in topconditie te houden. Van de marketingstrategie tot het debiteurenbeleid en alles wat er daar tussen zit. Het is dus eigenlijk een containerbegrip, waar heel veel onder valt. Hoe dat werkt, leg ik je in dit artikel uit.

Geschreven door:

Gepubliceerd op:

Laatst gewijzigd op:


Gepubliceerd in:

Dit bericht delen


Heb je iets aan dit bericht gehad?

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *