De betekenis van reputatie

Het Reputatiebureau » Blog » De betekenis van reputatie
Reputatie in een Van Dale-woordenboek - tekst: © Van Dale

Natuurlijk wil je dat je bedrijf en jijzelf goed bekend staan. Maar vraag je je af wat de betekenis van “reputatie” nu eigenlijk is? Je moet immers wel weten waar je het in praktijk over hebt. Je hebt er vast wel eens van gehoord. En misschien heb je wel een idee wat het ongeveer betekent. Wat er nu precies mee wordt bedoeld, leg ik je in dit artikel uit.

De betekenis van reputatie volgens het woordenboek

Wat doe je als je de betekenis van een woord wilt weten? De kans is groot dat je het dan op het internet of in het woordenboek opzoekt. Dus laten we eerst daar eens naar kijken. Reputatie betekent, volgens Van Dale1, “(goede) naam, faam”. Leuk, maar dat zegt je misschien eigenlijk nog niets… Door naar Wikipedia dan maar.
Volgens Wikipedia is de betekenis van reputatie: “De weerslag van een reeks eigenschappen die spontaan met een persoon, een organisme of een voorwerp geassocieerd wordt”2. Ook dat is een hele formele en beste vage uitleg.

Hoe ik het uitleg

Wat is de betekenis van reputatie dan, als je het minder moeilijk uitlegt? Je reputatie bestaat uit de eigenschappen en ervaringen, waar mensen die je bedrijf (of jou persoonlijk) kennen, spontaan aan denken. Het maakt daarbij niet uit hoelang dat lijstje wordt. En het kan ook alle kanten op gaan. Zo kunnen mensen bij je bedrijf denken aan de vriendelijke klantenservice en de uitstekende kwaliteit. En tegelijkertijd kunnen begrippen als “duur” en “ingewikkeld” bij hen opkomen.
Wanneer heb je dan een goede reputatie? Dat hangt dan weer af van het gevoel, dat mensen bij die eigenschappen en ervaringen hebben. Zijn de gevoelens overwegend positief? Dan heb je een goede reputatie. Zijn ze overwegend negatief? Dan is er werk aan de winkel!

Nu denk je misschien, dat je dus eigenlijk helemaal geen invloed op je reputatie hebt. Je kunt een goed of slecht gevoel immers niet afdwingen. En dat klopt. Maar je kunt deze wel beïnvloeden. Hoe je dat dat doet? Dat lees je in een uitgebreid artikel, waarin ik je alles uitleg over de reputatie van je bedrijf.

Vond je dit artikel interessant? Dan ben je misschien ook nieuwsgierig naar het verschil tussen reputatie en imago.

Bronnen

  1. Bron: Van Dale Nederland, geraadpleegd op 8 mei 2024, “Reputatie”, https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/reputatie ↩︎
  2. Bron: Wikipedia, geraadpleegd op 8 mei 2024, “Reputatie”, https://nl.wikipedia.org/wiki/Reputatie ↩︎

Geschreven door:

Gepubliceerd op:

Laatst gewijzigd op:


Gepubliceerd in:

Dit bericht delen


Heb je iets aan dit bericht gehad?

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *