Modellen voor reputatiemanagement? Denk hier eens aan!

Het Reputatiebureau » Blog » Modellen voor reputatiemanagement? Denk hier eens aan!
Modellen voor reputatiemanagement. Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Je wilt aan de slag met reputatiemanagement. Een geweldige keuze natuurlijk. Maar hoe ga je het aanpakken? Zelf het wiel uitvinden kost nogal wat tijd. Gelukkig zijn er zo’n beetje overal managementmodellen voor ontwikkelend. Die geven je houvast en helpen je op weg. In dit blogbericht vind je een aantal modellen die kunnen helpen om effectief met reputatiemanagement aan de slag te gaan.

Het uitgangspunt: een holistische aanpak

De modellen die in dit bericht gaat vinden, zijn niet allemaal voor reputatiemanagement ontwikkeld. Sterker nog, dat zijn de meesten niet. Waarom noem ik ze hier dan toch? Dat is vooral omdat je reputatie wordt bepaald en beïnvloed door heel veel factoren. En je moet aan al die factoren aandacht besteden, voor het beste resultaat. Dit noem ik een holistische aanpak.

Het RepTrak-model

Dat je reputatie uit van veel factoren afhangt, blijkt ook wel uit het RepTrak-model. Dit is ontwikkeld door het bedrijf RepTrak, dat vroeger The Reputation Institute heette.

RepTrak is eigenlijk het enige model, dat echt voor reputatiemanagement is ontwikkeld. Het is een hulpmiddel waarmee je de reputatie van je bedrijf kunt meten. Dat doe je op basis van zeven peilers:

  1. Producten en diensten
  2. Leiderschap
  3. Maatschappelijke activiteiten
  4. Financiën en management
  5. Emotionele aantrekkingskracht
  6. Werkomgeving
  7. Innovatie

Het RepTrak-model laat daarmee ook goed zien, waarom een holistische aanpak belangrijk is. Je moet aan al deze factoren aandacht besteden om je reputatie hoog te houden.

The Golden Circle

Van The Golden Circle heb je misschien wel eens gehoord. Het model is bedacht Simon Sinek, die het baseerde op een ontdekking bij succesvolle bedrijven. Zij denken en communiceren allemaal anders dan de meeste andere bedrijven. Zij beginnen met WHY: Waarom doen we wat we doen? Daarna pas besteden ze aandacht aan hoe ze dat doen. En pas als allerlaatste vertellen ze wat ze dan doen.

Als je echt iets met reputatiemanagement wilt, is dit model eigenlijk onmisbaar. Het de Golden Circle ga je terug naar het DNA van je bedrijf. Wat vinden jullie nou belangrijk en waar staan jullie voor? Als je dat goed weet uit te stralen, weet je ook de stakeholders te inspireren die echt bij je passen.

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap vormen ook een bekend model in managementland. Het boek waarin deze worden beschreven, is een absolute bestseller en wordt door velen (waaronder mij) het beste managementboek aller tijde genoemd. Het werd geschreven door Stephen R. Covey in 1989. En het wordt tot de dag van vandaag herdrukt.

Volgens Stephen Covey ga je het meest effectief door het leven, als je zeven eigenschappen goed beheerst:

  1. Wees pro-actief;
  2. Begin met het einde voor ogen;
  3. Doe belangrijke dingen eerst;
  4. Denk in win-win;
  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden;
  6. Synergie
  7. Houd de zaag scherp.

De zeven eigenschappen helpen je om effectief voor het (zakelijke) leven te gaan. Ze helpen je dus vooral met je persoonlijk leiderschap. En ook dat is een vereiste voor een goede reputatie. Daarom is ook dit model een goed uitgangspunt voor reputatiemanagement.

Het 7-S-model

Een goede reputatie is het effect van een goede beleving. En op haar beurt is een goede beleving weer het gevolg van een goede organisatie. Maar wat heb je nu nodig, om je bedrijf goed te organiseren? Daar kan het 7-S-model je bij helpen.

Zoals de naam al doet vermoeden, komen ook in het model 7 aandachtspunten samen. Deze beginnen, in het Engels althans, allemaal met (je raadt het nooit) een S:

  1. Style
  2. Structure
  3. Strategy
  4. Systems
  5. Staff
  6. Skills
  7. Shared values.

Voor je reputatiemanagement gebruik je het model om je organisatie en daarmee de beleving binnen je bedrijf vorm te geven.

Samenvatting

Als je met reputatiemanagement aan de slag wilt, kun je verschillende modellen gebruiken. Zo laat het RepTrak-model goed zien welke factoren je reputatie beïnvloeden en hun effecten te moeten.

De Golden Circle helpt je om het DNA van je bedrijf goed onder woorden te brengen. Dit gaat op heel veel momenten van pas komen.

Met de Zeven Eigenschappen van effectief leiderschap geef je invulling aan je persoonlijke effectiviteit. Daarmee versterk je zowel je eigen reputatie als die van je bedrijf.

En ten slotte kun je met het 7-S-model de organisatie in je bedrijf optimaliseren, zodat je een uitstekende beleving kunt aanbieden.

Geschreven door:

Gepubliceerd op:

Laatst gewijzigd op:


Geplaatst in:

Dit bericht delen


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *