Een goede reputatie, wat is dat eigenlijk?

Het Reputatiebureau » Blog » Een goede reputatie, wat is dat eigenlijk?
Een goede reputatie - Kinderen die enthousiast achter een laptop zitten. Foto: StartUpStockphoto

In gesprek met leiders hoor ik hen vaak over “een goede reputatie”. En natuurlijk is dat wat ze graag willen bereiken. Goed bekend staan bij de juiste mensen. Zodat je de mensen gelukkig kunt maken die echt bij je bedrijf passen. Die het weten te waarderen! En zodat je zelf kunt werken met de mensen waar jij gelukkig van wordt. Maar wat is een goede reputatie nu eigenlijk? Wanneer is het goed? En wie bepaalt of het goed is? Laten we daar in dit artikel eens in duiken.

Een goede reputatie: vooral een gevoelskwestie

Je reputatie is gebaseerd op wat mensen meemaken. Na ieder contact blijven bepaalde eigenschappen en ervaringen hangen. Je stakeholders herinneren die zich spontaan als ze aan je bedrijf denken.
Die herinneringen kunnen een positief of een negatief gevoel opwekken. En die gevoelens bepalen of je een goede reputatie hebt, of niet.

Nu is het wel zo, dat mensen allerlei eigenschappen en ervaringen herinneren. Daar zitten vrijwel altijd positieve en negatieve dingen bij. Wat belangrijk is, is dat het overgrote deel van de herinneringen tot een goed gevoel leidt.
Stel dat je bekend staat om je klantvriendelijke personeel en korte wachttijden. Maar je klanten noemen je ook een beetje duur. Dan zijn 2 van de 3 herinneringen positief. Hechten je klanten veel waarde aan klantvriendelijkheid? En vinden ze belangrijk dat ze snel worden geholpen? Dan vergeven ze je waarschijnlijk de hogere prijs wel. Misschien vinden ze dat zelfs zo belangrijk, dat ze er graag extra voor betalen. En dan zit je nu dus helemaal goed!

Het draait om de stakeholder

Er zit wel een addertje onder het gras. Want nogmaals: je zit goed, als je doelgroep veel waarde hecht aan de dingen die je goed doet. Maar wat nou, als het gros van je klanten vooral de prijs hoog in het vaandel heeft staan?
Dat kan de zaak wel eens veranderen. De vraag is nu, hoe je stakeholders de andere eigenschappen waarderen. Vinden ze, na de prijs, ook klantvriendelijkheid en korte wachttijden fijn? Dan is de “schade” wellicht nog te overzien. Het algemene gevoel is dan waarschijnlijk nog positief genoeg, om je bedrijf alsnog te overwegen. Je staat dan alleen niet zo hoog op de lijst als je misschien zou willen.

Het kan echter ook zo zijn, dat je stakeholders prijs boven alles stellen. Ze zijn best bereid om wat langer te wachten. Of om wat minder vriendelijk geholpen te worden. Als ze maar niet teveel betalen! Dan zal je, bij die mensen, toch vooral bekend staan als duur. En dus zullen zij je bedrijf op basis van die reputatie niet nog een keer overwegen.

Een goede naam bij de juiste mensen

Nu lijkt het misschien of alleen de stakeholder ertoe doet. Maar dat is natuurlijk niet zo. Zaken doen is een teamsport. En jij moet er dus ook blij van worden.

Natuurlijk is het belangrijk om een goede naam te hebben onder je stakeholders. Maar wat nu als je daarvoor dingen moet doen die jij helemaal niet ziet zitten? Dan heb je te maken met een uitdaging. Want laten we eerlijk zijn, dat houd je niet vol. Je gaat niet iedere dag aan de slag om dingen te doen waar je zelf niet gelukkig van wordt.

Onthoud dat je de beste reputatie van binnen naar buiten opbouwt. Zorg er dus voor, dat jij in ieder geval iedere dag blij naar huis gaat. En ga dus doen waar jij gelukkig van wordt. Past die aanpak niet bij je huidige stakeholders? Wees dan niet bang om naar een doelgroep te zoeken waar dat wel bij past. Werk onder die mensen aan je goede naam. Dan zal er uiteindelijk een verschuiving naar deze doelgroep plaatsvinden.

Conclusie

Een goede reputatie is dus vooral een gevoelskwestie. Het gaat om de eigenschappen en ervaringen die je stakeholders herinneren. En vervolgens is het de vraag hoe ze deze waarderen. Is dat positief of negatief?
Je hebt een goede naam als je de meeste herinneringen een positief gevoel opwekken. En als dat voor de meeste stakeholders geldt, heb je een goede reputatie in die specifieke doelgroep.
Je hebt een goede reputatie als je goed bekend staat bij de mensen waar jij graag mee wilt werken.

Geschreven door:

Gepubliceerd op:

Laatst gewijzigd op:


Gepubliceerd in:

Dit bericht delen


Heb je iets aan dit bericht gehad?

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *