Wat is reputatie?

Het Reputatiebureau » Blog » Wat is reputatie?
Bedrijfsvlag van Het Reputatiebureau - Wat is reputatie?

Veel bedrijven en zelfstandig professionals vinden hun reputatie belangrijk. En ook niet onterecht, want het brengt enorm waardevolle voordelen met zich mee. Toch is het ook een beetje mysterieus begrip. Je kunt je reputatie niet zien, aanraken of verplaatsen. Laten we eens kijken waar we het nu eigenlijk over hebben.

De betekenis van het woord

Laten we eerst eens in het woordenboek duiken. Als je “reputatie” opzoekt, krijgt je een verklaring als “(goede) naam, faam“.
Van de eerste verklaring word je nog niet veel wijzer. Want wanneer heb je nu een goede naam?

Gelukkig zet de tweede verklaring ons wel op het goede spoor. Faam betekent zoiets als bekendheid of beroemdheid.

Mijn definitie

Als ik het woord “reputatie” moet uitleggen, doe ik dat als volgt. Het is een beschrijving van waar jij of je bedrijf om bekend staat. Waar denken mensen aan als ze aan je bedrijf denken? Wat zeggen ze erover op het schoolplein en tijdens feestjes? En dat gaat in praktijk veel verder dan alleen je diensten of producten. Maar daarover verderop meer.

Het verschil tussen reputatie en imago

In praktijk wordt reputatie vaak in een adem met imago genoemd. En sommige mensen gebruiken het zelfs als synoniemen voor elkaar. Dat laatste is echter niet juist. Reputatie en imago hebben weliswaar raakvlakken, maar het is zeker niet hetzelfde.

Je imago is hoe je op anderen overkomt. Er zijn heel veel factoren die je imago bepalen. Van je marketing tot je huisstijl. En daarmee is het echt een vak apart, waar ik me niet mee bezig houd.

De basis van je reputatie

Nu we weten wat je reputatie is, kunnen we een doorkijkje nemen naar de volgende stap. Hoe kom je aan een reputatie? Walt Disney heeft de basis voor een goede naam ooit mooi samengevat:

Beeld Walt Disney met Mickey Mouse. Bron: Pixabay

“Whatever you do, do it well. Do it so well that when people see you do it they will want to come back and see you do it again and they will want to bring others and show them how well you do what you do.”

– Walt Disney

Wat je daar in de basis voor nodig hebt, is een goede beleving. Daar denken mensen aan terug en daar praten ze over. Dat klinkt simpel, maar daar zit nu ook gelijk de uitdaging. Een echt goede beleving bestaat namelijk uit heel veel onderdelen. Alles in je bedrijf moet op elkaar aansluiten en optimaal samenwerken.

Reputatie is altijd van belang

Nu zijn bedrijven vaak heel bewust met hun reputatie bezig. Maar zij zijn zeker niet de enigen die er baat bij hebben. Ook als (zelfstandig) professional kan je reputatie je enorm veel brengen. Veel van de voordelen die bedrijven ervaren, liggen ook voor jou persoonlijk binnen handbereik.

Vooral op de lange termijn

Nu is het wel zo, dat je inspanningen voor een goede reputatie niet altijd direct vruchten afwerpen. Laat je daar vooral niet door uit het veld slaan. De meeste voordelen zitten juist op de lange termijn. En die voordelen zijn vaak veel groter dan die je op korte termijn zou ervaren.

Goed te beheren

Een paar jaar geleden sprak ik een wethouder. Ik vergeet het nooit meer. “Ja ja”, zei hij na mijn elevatorpitch, “maar je kunt je reputatie toch helemaal niet managen?”. Een terechte vraag. Het antwoord: o jawel! Sterker nog, dat gaat heel goed.

Reputatiemanagement is een vakgebied dat vreselijk snel ontwikkelt. En ik geloof dat het veel meer is, dan alleen wat pr en communicatie. Je bereikt het meeste met een holistische aanpak, waarin alles samenkomt.

Geschreven door:

Gepubliceerd op:

Laatst gewijzigd op:


Geplaatst in:

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *