De nieuwe strategie van Het Reputatiebureau

Bord Het Reputatiebureau
LinkedIn
Twitter
Facebook
WhatsApp

Als ondernemer blijf je altijd met je bedrijf bezig. Want je eigen bedrijf is eigenlijk nooit “af”. Vroeg of laat kom je weer iets tegen dat net even beter, mooier of simpeler kan. En zo blijf ik ook altijd met Het Reputatiebureau in de weer.
Meestal zijn die veranderingen niet zo groot. Maar een tijdje terug bekroop me het idee dat ik de zaken toch iets anders aan wilde pakken. En zo bedacht ik een net iets andere koers. In dit blogbericht vertel ik je graag de achterliggende gedachte achter de nieuwe strategie.

De aanleiding voor de nieuwe strategie

De strategie van je bedrijf verander je niet zomaar. Dat doe je met een reden, want het is best veel en lastig werk. En waarom zou je iets veranderen, als het eigenlijk wel goed gaat?

Zelf kan ik daarvoor twee redenen aanwijzen. Allereerst liep ik al langere tijd tegen een probleem aan. Natuurlijk ben ik trots op Het Reputatiebureau en op wat ik daarmee heb bereikt. Maar in praktijk bleef ik het lastig vinden om mijn diensten zowel goed als pakkend uit te leggen. En daardoor bleef het voor mijn gevoel toch een beetje vaag.
De laatste tijd lukte dat me wel een beetje beter, maar echt tevreden was ik toch nog niet.

Daarnaast heb ik nog eens naar mijn eigen ambities gekeken. Wat wil ik zelf eigenlijk? En kom ik daar als ik doe wat ik altijd al deed? Het eerlijke antwoord op die vragen was de grootste aanleiding om aan de nieuwe strategie te gaan werken. Want als ik zou blijven doen weet ik deed, maakte ik die mooie ambities niet waar.

De inspiratie voor de nieuwe strategie

Okay, dan weet ik dat ik het een en ander op een andere manier wil aanpakken. Maar hoe dan? En wat moet er dan eigenlijk anders? Ook dat zijn geen onterechte vragen. Voor het antwoord liet ik me door een aantal bekende managementboeken inspireren.
Zo vond ik een manier om de juiste richting te kiezen in De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap. Start with Why en The Infinite Game inspireerde me om op een andere manier naar Het Reputatiebureau en de nieuwe strategie te kijken.

De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap

Van “De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap” heb je misschien wel eens gehoord. In veel andere managementboeken wordt er namelijk naar verwezen. En het wordt ook wel het beste managementboek ooit genoemd.
Stephen R. Covey schreef het boek in 1989 toen hij onderzoek naar succes deed.

De Zeven Eigenschappen helpen je om meer uit jezelf en uit je omgeving te halen. Enerzijds doen ze dat door je handvatten te geven, waarmee je effectief aan je doelen kunt werken. Anderzijds zorgen ze ervoor, dat je effectieve relaties met de mensen in je omgeving opbouwt.

Start with Why

Het boek Start with Why is geschreven door Simon Sinek. In dit boek stelt hij, dat bedrijven eigenlijk “verkeerd om” communiceren. En daar heeft hij wel een punt.

Als bedrijf begin je je verhaal vaak met wat je doet. En als mensen doorvragen, vertel je ook nog wel hoe je dat allemaal aanpakt. Dat lijkt een hele logische aanpak. Wat mensen kopen uiteindelijk je producten en diensten, dus daar moet je over vertellen. Toch?

Volgens Simon Sinek is dat niet zo. Hij zegt: “mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet”. En dus zou het veel logischer zijn, als je met waarom begint. Om aan te tonen dat het werkt, neemt hij succesvolle, onderscheidende bedrijven als voorbeeld.
Door met waarom te beginnen, geef je aan waar jouw bedrijf voor staat. En dat kan iemand aanspreken, of niet. De mensen die het aanspreekt, zullen bij jouw bedrijf klant worden omdat ze zich daar goed bij voelen.

The Infinite Game

Ook The Infinite Game is geschreven door Simon Sinek. En ook hierin kijkt hij op zijn eigen manier naar bedrijven. Hij stelt dat je een bedrijf op twee manieren kunt leiden: met een eindige en een oneindige gedachtegang.

Ondernemers met een eindige gedachtegang willen vooral winnen. Ze willen de grootste zijn, de meeste winst maken, noem het maar op. Hun doel is dus het dikste orderboek of de vetste portemonnee.
Met een oneindige gedachtegang is het je doel om zo lang mogelijk door te gaan. En dan bekijk je je bedrijf dus met hele andere ogen. Je bestuurt nu naar de toekomst. Hoe zorg je ervoor dat je morgen nog steeds kunt doen, wat voor jou belangrijk is? Natuurlijk is het daarbij belangrijk dat je winst maakt. Zonder winst heb je immers geen geld om verder te kunnen spelen.

De nieuwe strategie in praktijk

Met de nodig inspiratie in het achterhoofd (en in de boekenkast) kon ik aan de slag. Op naar de nieuwe strategie!

Met de Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap maakte ik voor mezelf duidelijk wat ik wilde. Ik maakte een missie voor zowel Het Reputatiebureau als voor mezelf. Ik ging pro-actief aan de slag met het einde voor ogen. En laten dat nu toevallig de eerste twee van de zeven eigenschappen zijn.
In de strategie komt de derde eigenschappen naar voren: doe belangrijke dingen eerst. Dat betekent dat ik mijn tijd anders indeel. Maar ook dat ik in mijn dagelijkse werk het een en ander veranderd heb.

Start with Why gaf me de perfecte leidraad om uit te leggen wat ik doe. Je vindt daar al voorbeelden van bij Over Het Reputatiebureau en Diensten.
Toen ik daarmee begon, merkte ik al gelijk dat die manier mij veel meer energie geeft. Het inspireert mij iedere dag opnieuw om aan de slag te gaan.

De gedachte achter The Infinite Game sluit eigenlijk bijna naadloos aan bij mijn eigen visie. Ik ben al jaren van mening dat winst een gevolg is, en geen doel. Het doel van je bedrijf is een tevreden klant.
Het boek gaf me niet alleen de bevestiging dat die gedachte gedeeld wordt. Het gaf me ook handvatten om zelf een oneindige gedachtegang te ontwikkelen. Want wat ik in ieder geval graag wil, is een bedrijf dat nog jaren mee kan om mensen gelukkig te maken.

Nog genoeg te doen

Met de nieuwe strategie ben ik al heel blij. Maar een plan blijft een plan, tot je ermee aan de slag gaat. En dus ga je er in de toekomst veel van merken.
Zo ga ik het blog weer opnieuw vullen met interessante artikelen en dit soort persoonlijke berichten. Die laatsten komen in de categorie Business Blog.
Daarnaast wil ik dan eindelijk iets meer met social media gaan doen. Houd dus de LinkedIn-pagina in de gaten! Of abonneer je op de nieuwsbrief, als je de laatste berichten liever toegestuurd krijgt.

Genoeg te doen dus, maar ik heb er absoluut zin in. Hopelijk ga jij met me mee op deze nieuwe weg.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *