Blog

Vijf tips om je activiteiten te promoten

By 5 februari 2020 No Comments

Om je bedrijf of activiteit succesvol te maken, heb je de interesse van je publiek nodig. En dat betekent maar 1 ding: promoten! Je moet met je bedrijf de wijde wereld in om mensen enthousiast te maken.
Als je er een beetje gevoel voor hebt, is dat hartstikke leuk. Maar het is en blijft een ontzettende puist werk. In dit artikel geef ik je vijf tips hoe je de promotie het beste aan kunt pakken.

Tip 1 – begin op tijd

“Wesley, we gaan volgende week beginnen met een leuke activiteit. Kun je daar nog wat promotie voor maken?” Natuurlijk kan dat, maar dan ben je eigenlijk al aan de late kant.

Om echt effect te hebben, moet je zo vroeg mogelijk beginnen. Heb je een compleet plan op hoofdlijnen? Dan kun je al beginnen met de promotie. Het is helemaal niet zo gek om daar al vroeg in de voorbereidingen mee te beginnen.
Een voorbeeld dat ik zelf altijd erg sprekend vindt, is de Efteling. Zij hebben hun publiek al vroeg in de ontwikkeling van nieuwe attracties betrokken. Het begint natuurlijk met het bekend maken van de plannen. Maar sinds de bouw van Baron 1989 maken zij ook YouTube-series over de ontwikkeling en bouw.

Eigenlijk kun je dus niet vroeg genoeg beginnen. Hoe eerder je start, hoe beter het resultaat.

Tip 2 – maak een plan

Promotie is vooral een kwestie een doen. Je moet er even voor gaan zitten en gewoon “gaan met die banaan”, om de foute uitdrukkingen er maar eens bij te pakken.
Toch is het allerminst een aanrader om als een kip zonder kop dingen te gaan doen. Er komt dan weliswaar van alles uit je handen, maar het is vooral een hoop werk zonder heel veel resultaat. Het werkt beter om planmatig aan de slag te gaan.

Wat van belang is, is dat je over drie dingen nadenkt:

  1. Wat wil ik nu eigenlijk onder de aandacht brengen?
  2. Wie wil ik daarover vertellen?
  3. Hoe kan ik die mensen het beste bereiken?

Maak een contentagenda

Een veel gebruikte methode om je doelgroep snel te bereiken, is contentmarketing. Feitelijk ga je daarbij inhoud (content) maken die mensen leuk, interessant of simpelweg nuttig vinden.

Het is raadzaam om daar een contentagenda voor te maken. Dit is een overzicht waarin je per dag aangeeft welke content je wilt delen. Denk daarbij niet aan inhoud voor je website, maar ook aan nieuwsbrieven en posts op sociale media.
Dit biedt twee voordelen. Je kunt vooruit werken, en je hoeft je niet meer suf te piekeren over een de onderwerpen die je wilt gaan behandelen.

Als je gebruik maakt van beheerssoftware, kun je de contentagenda daar meestal in opmaken en instellen. De plaatsing gebeurt dan ook vaak automatisch op het aangegeven moment.
Beheer je je sociale media met de hand? Dan kan een spreadsheet al heel veel inzichtelijk maken.

Tip 3 – hou het simpel

Als ondernemer heb je vaak de wildste plannen. Ikzelf ook. Toen ik meer met promotie wilde (en ook wel moest) gaan doen, had ik ook de mooiste ideeen. Ik wilde een YouTube-kanaal, een drukbezochte LinkedIn-pagina en een blog dat uitpuilt van de interessante artikelen.
Allemaal mooi, maar een aantal van die plannen komen later wel. En misschien zelfs wel helemaal niet. Je moet het voor jezelf zeker in het begin allemaal niet te moeilijk maken.

Alles wat je hebt, moet je ook onderhouden. En dat betekent dat je dus ook dat je met je gekozen kanalen overweg moet kunnen. Bedenk je van te voren of je wel met het betreffende medium uit de voeten kunt.
Zelf heb ik me bijvoorbeeld vergist in YouTube. Het maken en bewerken van filmpjes was eigenlijk teveel werk. En eerlijk gezegd was de bewerking me te technisch. Dan is de lol er al snel vanaf. Je merkt dat de content opdroogt en de aandacht van het publiek verslapt. En dan laat je toch potentieel liggen.

Houd het dus simpel en concentreer je op wat je (redelijk) onder de knie hebt. Daarna kun je je altijd nog verdiepen in andere kanalen. Maar dan blijf je ook in de tussentijd in ieder geval bij je publiek in beeld.

Tip 4 – zet door

Zeker als je bedrijf niet zo bekend is, kunnen de resultaten van je promotieactiviteiten nog wel eens tegenvallen. Je bereikt net niet het aantal mensen dat je wilt hebben. En misschien doen de mensen die je bereikt wel helemaal niet wat je ervan verwacht had.

Natuurlijk is het allerminst motiverend. Maar het blijft van belang dat je doorgaat met je activiteiten. Op termijn zul je merken dat je bekendheid en de interesse verder toeneemt.
Het maakt daarbij niet zoveel uit hoe je hier vorm aan geeft. Of je nu kiest voor de “gratis” sociale media, of de traditionele flyers. Je moet een aantal keer contact met mensen hebben, voor ze je onthouden.

Tip 5 – vraag hulp

Bij promotie komen heel veel dingen kijken. Laten we voor het gemak een kijken naar alleen al een goede Facebookpost. Het belangrijkste is daar eigenlijk het beeldmateriaal. Mensen scrollen in rap tempo door hun tijdlijn en stoppen als hun oog op een interessant plaatje valt.
Bij dat plaatje hoort dan weer een leuke, interessante tekst. Iets waar je mensen mee prikkelt om te doen wat jij voor ogen hebt. Dat is dan weer gelijk een mooi bruggetje: er moet een duidelijke “call to action” in zitten. Je moet dus van te voren al bepaalt hebben, wat je met die post wil bereiken.

Voor alleen die ene post moet je dus al een strategie bedenken, een foto of een filmpje maken en bewerken, een tekst schrijven, de resultaten meten en beoordelen en op basis daarvan je volgende post nog beter doen. Zes acties dus. En dan is er een grote kans dat je met een aantal van die dingen niet zo goed uit de voeten kunt.

Als je snel wilt gaan, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen. Zoek hulp bij de onderdelen waar je zelf niet goed ik bent. En doe alleen zelf waar je goed in bent als je daar de tijd voor hebt. Zoals ik in tip 1 al aangaf, is promotie geen haastklus. Kun je het dus zelf, maar heb je er geen tijd voor? Dan doe je er beter aan ook daar hulp bij te zoeken.

Extra tip – denk na over een pr-bureau

Als ondernemer heb je het al zo druk met je bedrijf en de activiteiten die je daarvoor doet. Zaken als promotie en communicatie kunnen dan best een flink deel van de tijd opslokken, die je liever aan iets anders besteedt.

Overweeg in dat geval eens op een pr-bureau in te schakelen. Deze bureaus kunnen je helpen om de communicatie en public relations vorm te geven. Of het zelfs helemaal van je overnemen.
Natuurlijk kost een pr-bureau ook geld. Maar bedenk daarbij ook, dat juist een goede relatie met en reputatie bij je publiek je geld opleveren. Uiteindelijk verdien je dat dus weer dubbel en dwars terug.

Wesley M. Dekker

Author Wesley M. Dekker

Wesley M. Dekker is reputatiemanager en oprichter van Het Reputatiebureau.

More posts by Wesley M. Dekker

Leave a Reply