Skip to main content
Blog

Reputatiemanagement, wat is dat eigenlijk?

By 24 oktober 2018juni 30th, 2019No Comments

Veel bedrijven hechten veel waarde aan hun reputatie. En ze maken dan ook dankbaar gebruik van hun goede naam. Zeker op het gebied van marketing. 
Over reputatiemanagement wordt echter veel minder vaak nagedacht. Ja, natuurlijk willen we allemaal een goede naam. Maar wat is reputatiemanagement nu precies? En is het wellicht ook iets voor jouw bedrijf?

Het ontstaan van je reputatie

“Reputatiemanagement? Okay… Maar dat kun je toch helemaal niet managen? Dat ontstaat toch gewoon?”. Dit was de reactie van een wethouder op een pitch die ik net gegeven had. En hij is niet de enige die er zo over denkt. 

Natuurlijk zit er een kern van waarheid in. Je reputatie ontstaat als vanzelf. Gewoon door dingen voor andere mensen te doen. Dan bouw je vanzelf een naam op. 
Dat wil niet zeggen dat je je reputatie niet kunt beheren. En het wil al helemaal niet zeggen dat je reputatie geen beheer nodig heeft. Er zal in praktijk vele voorbeelden van zowel personen als bedrijven, die na reputatieschade minder goed presteerde in zakelijk opzicht. 

Reputatiemanagement in praktijk

Maar hoe doe je dat dan, je reputatie beheren? Dat is de vraag waar dit hele artikel over gaat. In eerste instantie lijkt het antwoord misschien heel simpel. Reputatiemanagement is namelijk niets anders dan mensen zo bedienen, dat zij er gelukkig van worden.
Dat vergt veel. Van jou en van je bedrijf. En zowel online als offline. Een goede naam is namelijk veel meer dan goed in je vak zijn.

Het begint allemaal met het bedenken en inrichten van je imago. Wat is het nu precies dat je uit wilt stralen? En naar welke mensen wil je die uitstraling hebben? Een duidelijk beeld van je doelgroep is dus ook onmisbaar.
Als je dat op een rijtje hebt, is het zaaks de juiste verwachtingen te scheppen. Leg je de lat te hoog? Dan raken mensen teleurgesteld. Wanneer je het verwachtingsniveau te laag legt, laat je weer kansen liggen. Ook daar kun je dus een flinke puzzel aan hebben.

Zeggen wat je doet, dat is één ding. Doen wat je zegt, is in praktijk weer iets anders. Daarom is het van belang om de verwachtingen te vertalen naar concrete processen en beleid. Hoe ga je zaken nu in de dagelijkse praktijk aanpakken?
Ook deze vraag is niet van vandaag op morgen beantwoord. En het antwoord van vandaag, is niet per definitie ook het antwoord van volgend jaar. De techniek en je concurrentie zitten immers niet stil. En ook de wet- en regelgeving verandert regelmatig. Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden. En dus zal je jezelf regelmatig af moeten vragen of je processen en beleid niet beter kunnen of anders moeten.

Is reputatiemanagement iets voor mij?

Zoals je ziet, kan reputatiemanagement een flinke kluif zijn. Is het dan wel iets voor jou en voor jouw bedrijf? Het antwoord daarop laat zich wellicht al een beetje raden: volmondig ja!

Als bedrijf of professional val je op. Of dat nu voor een klein, select groepje, of over de hele wereld is. En in iedere groep zitten zakelijke en commerciële mogelijkheden. Kansen dus, die je iedere keer opnieuw met beide handen aan moet pakken.
Je kunt optimaal van deze mogelijkheden gebruik maken, als “de groep” waarbij je opvalt je vertrouwt. Als ze het idee hebben dat het met jou goed zaken doen is. Oftewel, als ze weten van jouw goede reputatie.

Reden genoeg dus, om je reputatie professioneel te beheren. Wij geven je daar met alle plezier wat tips voor. Op ons blog kun je er steeds meer vinden. Wil je op de hoogte blijven van de laatste tips? Abonneer je dan op de BrandBrief, onze gratis nieuwsbrief.
Wil je jouw specifieke situatie eens bespreken? Dan ben je altijd van harte welkom voor een kop koffie en een goed kennismakingsgesprek. Bel ons gerust voor een afspraak.

About Wesley M. Dekker

Wesley M. Dekker is reputatiemanager en oprichter van Het Reputatiebureau.

Leave a Reply