Blog

Reputatiemanagement, waarom eigenlijk?

By 11 oktober 2019 No Comments

Als ondernemer heeft u het al druk genoeg. Dagelijks komen verschillende uitdagingen op uw bord te liggen en neemt u tal van beslissingen. En natuurlijk speelt uw (bedrijfs-) reputatie daar in zekere mate een rol in.

Maar als u het toch al zo druk heeft, waarom zou u dan ook nog iets aan reputatiemanagement gaan doen? Op die vraag zoom ik in dit artikel graag wat verder in.

Kunt u uw reputatie managen?

Een paar jaar geleden ontmoette ik een wethouder tijdens een netwerkbijeenkomst. En ook hij wilde graag weten wat ik dan precies “doe”. Vol goede moed startte ik mijn pitch en meneer luisterde aandachtig.
“Ja ja… Maar zo’n reputatie hè, dat kun je toch helemaal niet managen? Dat ontstaat toch gewoon?”. Daar heeft hij natuurlijk wel een punt. Een reputatie opbouwen is een koud kunstje. Gewoon “uw ding doen” en u bouwt vanzelf een naam op.

Toch is het zeker niet zo, dat u uw reputatie niet kunt sturen. Sterker nog, u moet dat wellicht zelfs om er echt baat bij te hebben!
Zie het als een struik in uw tuin. Die kunt u planten en daarna aan zijn lot overlaten. Als de omstandigheden verder gunstig zijn, groeit het ding vanzelf. Maar of het dan ook de vorm krijgt waar u op had gehoopt, dat is nog maar de vraag.
Voor uw reputatie geldt hetzelfde. Natuurlijk kunt u gewoon uw ding doen en als vanzelf een naam opbouwen. Maar of u dan ook de reputatie opbouwt die u eigenlijk wilt hebben, is vers twee.

Publiek boeien, binden en behouden

Maar waarom zou u het dan willen, om op een bepaalde manier bekend te staan? Waarom wilt u tijd steken in een relatief onbekende managementtaak, voor iets dat eigenlijk als vanzelf ontstaat? Het antwoord: om uw publiek te beïnvloeden.

Reputatiemanagement helpt u om de aandacht van uw publiek te trekken. Daarnaast speelt uw reputatie een (grote) rol in de beslissing om zaken met u te gaan doen, of juist niet. En ten slotte helpt uw reputatie u om klanten en andere betrokkenen voor langere tijd aan uw bedrijf te verbinden.

Reputatiemanagement in praktijk

Nu is het vorige kopje vrij ruim uitgewerkt. En ik begrijp het dan ook heel goed, als het antwoord u nu nog niet helemaal duidelijk is. Daarom wil ik dit graag wat verder toelichten aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden.

Klanten werven

Bij klanten werven denkt u wellicht direct aan marketing. En dat is ook helemaal zo gek niet, want daar is marketing ook voor bedoeld. Maar in een tijd waarin het internet letterlijk in onze broekzak zit, kunnen consumenten heel gemakkelijk aanbieders vergelijken. Zoek voor de grap maar eens naar uw eigen dienst. De kans is groot dat er in de zoekresultaten veel concurrenten en referentiewebsites voorkomen. Een “vergelijkend warenonderzoek” is dan kinderspel.

U kunt veel geld investeren in de mooiste en grootste marketingcampagnes. Maar als u er in referenties niet zo heel best vanaf komt, laten potentiële klanten u alsnog links liggen.
Dat werkt ook de andere kant op. Wanneer een potentiële klant bekend is met uw goede naam, zal hij veel sneller positief op uw campagne reageren.

Ook bij het behoud van uw klanten kan u reputatie u helpen. U bent immers niet de enige die het op een bepaalde doelgroep voorzien heeft. En uw concurrenten proberen met hun marketing uw klanten te verleiden naar hen te komen.
Als u een goede reputatie hebt opgebouwd, geeft u uw klanten een goede reden om helemaal niet over te stappen. Ze zitten toch immers goed? En wanneer u zelfs iets beter bekend staat dan de concurrent, hoeft u zich bijna helemaal geen zorgen meer te maken over weglopende klanten.

Personeel aantrekken

Als u op zoek bent naar nieuwe collega’s, dan wilt u natuurlijk de meest getalenteerde en gemotiveerde kandidaten spreken. U wilt immers het liefst een team dat bestaat uit de beste mensen in hun vakgebied.

Nu is het natuurlijk altijd maar afwachten wie er op uw vacature reageert. En dan is en blijft het hopen dat precies die allerbeste vakspecialisten ook daadwerkelijk reageren. Maar door uw reputatie als werkgever nauwgezet te beheren, kunt u die kans wel (aanzienlijk) vergroten.

Het doel daarbij, is bekendheid te verwerven als een goede, prettige werkgever. En daar zit ook gelijk de uitdaging. Er bestaat namelijk geen vaste definitie van “een goede werkgever”. Immers, zoveel mensen betekent al even zoveel wensen.
Maar als u eenmaal een reputatie als goede werkgever hebt opgebouwd, dan gaat het u ontzettend helpen. Omdat u een gewilde werkgever bent, zult u meer reacties ontvangen. En dan heeft u plotseling echt iets te kiezen. U kunt op zoek naar die perfecte collega, zonder (heel veel) concessies te doen.

Daarnaast kan deze reputatie ervoor zorgen, dat u meer open sollicitaties ontvangt. En dan betekent dat u vacatures veel sneller op kunt vullen. U heeft immers al een map met gemotiveerde kandidaten, nog voor dat u überhaupt een vacature hebt geplaatst. U hoeft dan niet te wachten op reacties, maar kunt direct beginnen met het selecteren van die gedroomde medewerker.

Minder werk en lagere kosten

Zoals u gelezen heeft, kan goed reputatiemanagement u dus flink wat werk schelen. Allicht zelfs meer werk dan het u kost.

En dat schept dan weer mogelijkheden om kosten te besparen. Immers, als u minder werk hoeft te verzetten wordt de productiviteit hoger en daarmee de kosten lager.
Daarnaast kunt u ook op “echte” kosten besparen. Een goede reputatie zorgt immers ook voor meer mond-tot-mondreclame. En dat zorgt er dan weer voor dat u minder betaalde marketing nodig hebt.
Een goede reputatie als werkgever kan betekenen dat u sneller voldoende reacties op uw vacature hebt. En daardoor hoeft u uw vacature minder lang op (dure) vacaturewebsites te plaatsen. Wanneer u ook meer open sollicitaties krijgt, is het allicht zelfs mogelijk dat u minder vacatures op die websites hoeft uit te zetten. En dat scheelt natuurlijk aanzienlijk.

Op die manier vormt reputatiemanagement niet alleen een mogelijkheid om uw publiek te boeien en behouden. Het is dan ook een manier om kosten te besparen, meer omzet te genereren en uw winst te verhogen.

Dus, waarom reputatiemanagement? Omdat het uw bedrijf op veel fronten vooruit helpt.

Wesley M. Dekker

Author Wesley M. Dekker

Wesley M. Dekker is oprichter van Het Reputatiebureau. Blijf op de hoogte van alle artikelen en abonneer je op onze gratis Nieuwsbrief.

More posts by Wesley M. Dekker

Leave a Reply