Skip to main content
Blog

Online je reputatie beheren: hoe pak je dat aan?

By 28 november 2018juni 30th, 2019No Comments

Waar begint menig zoektocht naar informatie? Het antwoord laat zich raden: op het internet. En daar vindt dus ook jouw potentiële publiek meer informatie over jou en -als het even tegenzin- talloze concurrenten.  Dan is het belangrijk om ook online je reputatie hoog te houden. Maar ja, hoe pak je dat is vredesnaam aan?
Dit is en blijft een relevante vraag, ongeacht de grote van je bedrijf. Tijd om hier eens op in te gaan.

Stap 1: regel je online vertegenwoordiging

De meeste bedrijven zijn tegenwoordig wel online te vinden. Met een bedrijfswebsite. En met een bedrijfspagina op een of meer sociale media bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat je precies weet waar je online te vinden bent. 

Let bij het gebruik van sociale media wel altijd goed op. Het is heel verleidelijk om op ieder platform een bedrijfsprofiel te hebben. Maar daar zitten ook risico’s aan.
Alles wat je hebt, moet je ook onderhouden. Een profiel dat daar “gewoon staat” en waar verder niks mee gebeurt, maakt natuurlijk geen goede indruk. Vraag je dus ook af of je wel overal vertegenwoordigd wil zijn.
Daarbij spelen twee belangrijke vragen een rol: voegt het medium heel veel toe, en snap ik hoe het medium werkt? Als je niet goed overweg kunt met LinkedIn bijvoorbeeld, en je jezelf voornamelijk op consumenten richt, kun je beter niet beginnen aan een LinkedIn-bedrijfspagina.

Stap 2: maak passende content

Nu je online op de juiste plaatsen vertegenwoordigd bent, is het zaaks om content te gaan malen en delen. En dat kan eigenlijk van alles zijn. 

Met die content ga je proberen mensen enthousiast te maken over je bedrijf. Heb je veel kennis over een onderwerp dat nu aan de orde van de dag is? Schrijf er eens iets over en zorg dat je dat via sociale media deelt. 
Zelf doe ik dat ook voor Het Reputatiebureau. Wanneer er in de actualiteit iets speelt waar ik mee kan helpen, schrijf ik daar vaak een blog over. En die deel ik vervolgens weer via de bedrijfskanalen. 

Nu hoef je niet steeds zelf het wiel uit te vinden. Heeft een collega iets interessants geschreven op LinkedIn of een persoonlijk blog? Dan kun je ook dat natuurlijk perfect delen. En zo stimuleer je ook je collega’s om de online reputatie van jullie bedrijf te versterken.

Stap 3: ga aan de slag met webcare

Bij veel grote bedrijven is het inmiddels helemaal ingeburgerd: webcare. Hierbij onderhoud je contacten met je publiek via de sociale media. En dat biedt uitstekende mogelijkheden om je reputatie in topconditie te brengen en te houden.

Op de sociale media kan iedereen meelezen. Met de klachten die je krijgt, maar ook met de complimenten. Met de vragen die worden gesteld, en met de antwoorden die je collega’s en jij daarop geven.
Natuurlijk is dat soms ook een nadeel. Want het kleinste slippertje is ook direct voor de hele wereld zichtbaar. Maar andersom aan ook. Juist door webcare kun je laten zien dat je serviceverlening uitstekend in elkaar zit. 

Stap 4: vergeet je offline reputatie niet

Je kunt online je reputatie uitstekend beheren. En dat al met een aantal simpele stappen. Maar verlies, als je online zo lekker bezig bent, je offline activiteiten niet uit het oog. 
Je publiek ervaart deze online activiteiten immers ook. En die on- en offline ervaring zijn samen bepalend voor jouw reputatie. 

Om je een voorbeeld te geven van wat ik bedoel, neem ik een echte praktijksituatie. Een tijdje geleden had ik online een product besteld. Dit betrof ook een virtueel product, dat niet lang daarna keurig in mijn mailbox lande. Het bestellen ging goed, en ik was tevreden.
Niet veel later krijg ik de factuur. En helaas raak ik die in mijn mailarchief kwijt. Tijd om een kopiefactuur op te vragen.
Ik bel het bedrijf en krijg een gigantisch keuzemenu van wel 4 of 5 lagen. En na vijf opties te hebben gekozen, word ik eigenlijk afgewimpeld met een automatische mededeling dat ik die kopiefactuur via de website op kan vragen. Ook goed, dan die ik dat wel. Maar dan blijkt ook de link niet te kloppen.

Na veel klikken en meerdere zoekopdrachten, kom ik eindelijk op de goede pagina. En daar verwijzen ze me dan weer door naar het contactformulier, waarna het nog eens twee weken zou duren.
Geïrriteerd over deze gang van zaken stuur ik heb een bericht via Facebook. En tot mijn grote verbazing ontvang ik via het webcareteam binnen een uur een kopiefactuur.

De webcare heeft uiteindelijk de ervaring “gered”. Maar door de offline ervaring is de reputatie van dit bedrijf toch nooit meer optimaal geworden.

Nog vragen?

Met deze vier stappen kom je al een eind op weg. Maar vragen staat natuurlijk altijd vrij. Je kunt je vragen, en natuurlijk ook al je andere opmerkingen, achterlaten in de reacties onder dit artikel. En je krijgt altijd een reactie. 
Wil je liever één-op-één even verder praten? Dan kun je natuurlijk altijd even bellen of een e-mail sturen. Of ervaar onze webcare en stel je vragen via Facebook, Instagram of LinkedIn.

About Wesley M. Dekker

Wesley M. Dekker is reputatiemanager en oprichter van Het Reputatiebureau.

Leave a Reply