Deel dit artikel:

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email

Hoge bomen vangen veel wind. En wie enige bekendheid heeft verworven kan daar waarschijnlijk over meepraten. Bekende bedrijven en beroemdheden komen regelmatig in de media met uitglijders en misstappen. En voor u het weet, bent u “in opspraak” geraakt.

Welke stappen kunt u nemen als u of uw bedrijf in opspraak raakt? Op die vraag gaan we in dit artikel nader in.

In opspraak? Raak niet in paniek!

In opspraak raken doet u (in de meeste gevallen althans) niet expres. Het overkomt u. Het allerbelangrijke is misschien ook wel direct het moeilijkste: niet in paniek raken. Angst is altijd een slechte raadgever.
Neem even de tijd om de situatie in beeld te brengen. Wat is er nu eigenlijk aan de hand? En hoe groot is het probleem nu eigenlijk? Zorg dat u rustig na kunt denken, voor u andere stappen zet.

Zoek hulp

In de afgelopen maanden zag ik twee Bekende Nederlanders op tv, die in opspraak zijn geraakt. Beiden blikten terug op wat ze toen hebben meegemaakt. Wat gebeurde er nu precies? En, nog belangrijker, wat gebeurde er daarna?
Wat beiden aangaven, wat dat zij eigenlijk ondersteuning hebben gemist. Wat is wijsheid? Als uzelf of uw bedrijf in opspraak is, kan dat emotioneel heel beladen zijn. “Maar wat doen” is dan vaak niet de beste optie.

U doet er goed aan hulp in te schakelen. Neem iemand in vertrouwen die met u meedenkt. Dit kan een collega zijn, of een bekende. Maar natuurlijk ook een extern adviseur. Die kunnen vaak ook met wat meer afstand naar de zaken kijken.

Bepaal een strategie

Werken uit de losse pols, voor sommigen is het een uitkomst. Voor anderen een drama. Wanneer u in opspraak bent, bestaat er echter niet heel veel ruimte “om te proberen”. U doet er daarom goed aan om een strategie te bedenken.

In deze strategie stelt u vast wat u wilt bereiken en op welke manier. Daar hoeft heus geen sluitende planning bij, het gaat erom dat uw aanpak op uw doel gericht is.
Betrek daar ook de “hulptroepen” die u heeft ingeschakeld bij. Zij kunnen u helpen om uw ideeën aan te scherpen. Twee weten immers meer dan een.

Bent u in opspraak, en wilt u weten wat wij voor u kunnen doen? Bel of mail ons dan gerust.

Misschien vindt u dit ook interessant:

Nooit meer een artikel missen?

Abonneer u dan op onze gratis, maandelijkse nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang een of twee keer per maand onze nieuwsbrief in uw inbox. Het enige dat u hoeft te doen, is uw e-mailadres in te vullen. Uitschrijven kan uiteraard altijd.