Blog

Het Reputatiebureau helpt het Rode Kruis

Nu het land door de Corona-maatregelen min of meer “op z’n gat ligt”, is het ook bij Het Reputatiebureau een beetje vreemde tijd. Natuurlijk werk ik nog steeds hard om het bedrijf verder uit te breiden. Ook in deze roerige tijd. Maar ik heb er daarnaast een interessante “opdracht” bij vanuit mijn vrijwilligerswerk voor het Rode Kruis. Momenteel ben ik coördinator van het team, dat de communicatie over onze activiteiten rondom Corona verzorgt.

Het communicatieteam

Het communicatieteam verzorgt de berichtgeving naar zowel het publiek als de hulpverleners. En dat gaat van korte berichten op sociale media tot persberichten en alles wat daar tussen zit.
De vrijwilligers in het team hebben allemaal een eigen specialiteit. Van professionele fotografen tot social mediaspecialisten. Wat ze gemeen hebben, is een passie voor noodhulp en een grote berg enthousiasme.

Mijn rol: coördinator / fixer

Als coördinator stuur ik het team aan. En daardoor ben ik tegelijk een soort fixer voor het Actieteam. Zij stuurt een aanvraag, waarna ik bepaal welke boodschap men precies wil overbrengen. Daar zoek ik vervolgens de juiste kanalen bij. Daarbij spelen zaken als de doelgroep en het belang van de boodschap een grote rol. Voor een belangrijke mededeling doe je er immers beter aan om niet alleen op sociale media te vertrouwen.

En dan komt het leukste stuk: het bedenken en begeleiden van de pr-campagne. En daar zit toch altijd weer verbazend veel werk in. Zo deelden we vandaag het telefoonnummer van de hulplijn (070 – 44 55 888). Hiervoor zijn berichten op sociale media geplaatst, en er is aandacht aan besteed in een persbericht.
Alleen al daaraan werken uiteindelijk een fotograaf, een grafisch vormgever, een beheerder van de sociale kanalen en ikzelf als tekstschrijver mee. Een echte teamprestatie dus. En het is prachtig om te zien hoeveel effect dat heeft.

Wesley M. Dekker

Author Wesley M. Dekker

Wesley M. Dekker is reputatiemanager en oprichter van Het Reputatiebureau.

More posts by Wesley M. Dekker

Leave a Reply